Després de documentar-me i extreure tota la
informació sobre el MIL i Salvador Puig Antich, he de contrastar la informació
obtinguda. Per això he visionat diversos cops la pel·lícula. El llargmetratge està
dividit en tres parts: primer trobem la detenció i l’estança a la presó; aquí
amb el recurs del flashback salta a la que defineixo com la segona
part: la narració de la trajectòria política (MIL), i finalment trobem les
últimes hores de vida. Aquesta seqüència de salts cronològics és definit com el
recurs “in medias
res”.
Seguidament, he classificat les informacions
en un parell de taules dividint la informació sobre el MIL i la referent a Puig
Antich (al final del text). S’hi defineix la informació que obtinc a la
pel·lícula distribuïda de manera cronològica a la trama (spoiler).
![]() |
Disposició dels fets al film. |
Pel que fa al MIL, on la trama hi ocupa poc
menys d’una hora. La història del grup és narrada per Salvador Puig Antich a
l’advocat Oriol Arau, a mode de flashback. Cal remarcar que durant
aquest salt enrere en el temps es poden observar diverses escenes en què es fa
referència a les relacions amoroses de Puig Antich.
El film presenta els inicis del grup com la
trobada d’uns joves idealistes, que a través d’amics i manifestacions, a poc a
poc es comencen a reunir a bars i pisos com el de Santi Soler, alies el
“Petit”. Hi discuteixen sobre actualitat, des d’un punt de vista crític. Com a
membres inicials, el film estableix l’Oriol, en Jordi i l’Ignasi Solé, en
Xavier Garriga, en Santi Soler i en Salvador Puig Antich. Alhora, no es detalla
gaire el cúmul d’ideologies que hi havia en el grup; només fa referència a una
part anarquista (francesos) i marxista sense concretar més.
El llargmetratge fa molta referència als
atracaments que van dur a terme, però no es veu en cap moment quin era
l’objectiu d’aquestes accions i es mostra superficialment a què destinen els
diners robats. Es fa un breu esquetx on s’observen les impressions
d’ajuda al sector obrer. Sí que és cert, que en una escena apareix hi la
destinació dels diners per a infraestructures.
El primer robatori presentat a la pel·lícula
és l’assalt al banc de Mataró. Més tard es pot visualitzar un furt a una
armeria i a una impremta; l’operació fallida al Banc Hispano-Americà; una
operació a un banc Banesto; i l’últim assalt a Bellver de la Cerdanya que acaba
amb l’Oriol Solé i en Pons detinguts. Fa molt poca incisió en el final del MIL.
A partir d’aquesta escena apareix el declivi dels exMIL i s’acaba el flashback per
passar a la part de la sentència a la pena de mort.
En quant a Salvador Puig, el llargmetratge el
presenta com un jove inquiet que entra en la vida política pel context social i
a causa del al contacte amb en Xavier Garriga i l’Ignasi Solé, ambdós companys
d’estudis. Amb ells, i els esmentats anteriorment, muntarà un grup armat que es
dedicarà a robar bancs per invertir els diners principalment en l’autogestió de
la vida en clandestinitat. Al MIL ell hi actuava de xofer.
De la seva vida més personal es relaten
sobretot les dues relacions amoroses. A Montse Plaza la ressalta pel possible
canvi que hagués patit Salvador Puig si haguessin continuat junts i, d’altra
banda, Margalida la destaca per la possible fuga al camp amb ell (informació
extreta a l’entrevista amb Manuel Huerga).
El film també incideix en la figura de Jesús
Irurre, funcionari de presons i carceller d’en Puig Antich, que al llarg de la
trama experimenta un canvi gradual de caràcter, esdevenint al final un jove més
afable.
Finalment, s’obre el procés fins a la mort,
la pel·lícula hi incideix molt i fa referència a tot el treball dels advocats.
Comença pel judici amb el tribunal militar, on l’Arau reclama una sèrie de
proves i testimonis que no són acceptades, com ara la sol·licitud de la revisió
al Tribunal Superior de Justícia Militar. La pel·lícula es tanca amb
l’ajusticiament d’en Salvador Puig Antich el 2 de març, després de la
publicació l’“enterado”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada